Het gaat om goedkopere leningen van de Europese Investeringsbank aan
autofabrikanten. Verder wil de commissie dat de wegenbelasting en de
aanschafbelasting voor zuinige auto’s omlaaggaan. Dat moet de vraag naar
nieuwe auto’s stimuleren.

De milieuorganisaties zijn woedend. "Dit is de terugkeer naar een
falend beleid: ouderwets geld uitdelen aan autofabrikanten”, zei Jos Dings
van milieuorganisatie Transport & Environment. Hij hekelt ook dat de EU
ondertussen geplande eisen aan de CO2-uitstoot afzwakt.

Europarlementslid Dorette Corbey (PvdA) vindt de 5 miljard euro buitensporig
hoog. "Het hek is van de dam als bedrijven belastinggeld krijgen om aan
milieuwetten te voldoen”, zegt ze. "Europese autobouwers hebben al hun
kaarten gezet op recordverkoop van SUV’s. Nu de consument geen
benzineslurpers meer wil, houdt de industrie de hand op om auto’s zuiniger
te maken.”

De Europese autofabrikanten noemen de steun ‘een welkome eerste stap.’
De automakers hadden de EU aanvankelijk gevraagd om 40 miljard euro steun.
Ze hopen dat de autoriteiten snel beslissen over details van de
steunplannen.

Opel en enkele andere autofabrikanten trokken de laatste tijd aan de bel omdat
ze in problemen dreigen te komen. De verkoop van nieuwe wagens was het derde
kwartaal 10 procent lager dan een jaar eerder. In de Europese autosector
werken ongeveer twaalf miljoen mensen, voornamelijk in Duitsland en
Frankrijk.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl